Week 4 in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Beerepoot - WaarBenJij.nu Week 4 in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Beerepoot - WaarBenJij.nu

Week 4 in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Cindy

02 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Op 24 november ben ik met mijn huisgenoten naar Euphoria geweest voor dj Jay, wat een verschrikking was dit zeg. Hutje mutje stond je tegen elkaar aan waardoor je amper kon dansen. Wij zijn toen voornamelijk op het balkon gaan staan en raakte daar aan de praat met een Surinamer uit Nederland. Hij had met zijn werk een jaar lang vakantie geregeld, heerlijk lijkt me dat! Die avond kwamen er 2 vriendinnen aan in Suriname. De volgende ochtend heb ik met ze afgesproken bij hun logeeradres. Toen ik ze ophaalde zaten ze vol energie, hun zaten nog in het ritme van Nederland en wilden graag wat van Suriname zien. Ik dacht toen bij mezelf: rustig aan, niet zo snel meiden :) Ik wen al echt aan het ritme in Suriname. Die dag was het Onafhankelijkheidsdag en ik heb ze de palmentuin en de waterkant laten zien waar we baka bana hebben gegeten met pindasaus. Die middag bij een typisch Nederlands restaurant gegeten: Zus en zo en vervolgens weer met de taxi terug naar huis. Onderweg stopte de taxichauffeur en haalde een geel flesje uit de auto deur met een zwarte prut/vloeistof er in. Hij zette het flesje aan zijn neus en snoof er aan. Sarah, Laura en ik keken elkaar een beetje verschrikt aan. Het bleek tabak te zijn wat hij zelf had gemaakt maar hoefden dit niet te proberen. In de avond zijn we samen met mijn huisgenoten naar het onafhankelijkheidsplein geweest om van het feest te genieten en wat eten van de straat te kopen. Het duurde wat lang voordat het vuurwerk begon en hadden besloten dat we het vuurwerk ook vanaf het terras konden zien, onder het genot van een cocktail. Met mijn enkel ging het ondertussen slechter en ben ik weer naar de dermatoloog geweest. Het is een ulcus geworden en ben gestart met AB zalf, hopen dat dit beter gaat. De vrijdag er op heb ik samen met mijn mede student een klinische les gegeven op de afdeling over de professionele houding van de verpleegkundige en de normen en waarden van de patiënt. Hierbij deden we een rollenspel waarin veel aspecten niet professioneel zijn of die in strijd zijn met de normen en waarden van de patiënt. Ik vond het best wel spannend omdat ik niet goed wist hoe het team er op zou reageren, maar tijdens de evaluatie waren ze erg enthousiast en mogen we het zelfs nog een keer geven. Die avond uit eten geweest met Sarah en Laura, nog als cadeau voor mijn verjaardag. Daarna direct doorgegaan naar de Tequila om uit te gaan samen met mijn huisgenoten. Dit was weer een geslaagde avond.
De volgende ochtend zijn we een fietstocht gaan houden van 17km naar de plantage Peperpot. Hierbij moesten we met een boot naar de overkant en eenmaal daar ook door een natuurpark. De plantage was mooi om te zien, wel al deels vervallen maar toch kreeg ik een beter beeld van hoe de mensen op die plantage hebben geleefd. Door die hitte fietsen was best wel pittig dus zijn we daarna direct naar het zwembad gegaan bij het Mariet hotel om even af te koelen. Komen we daar met onze verhitte hoofden staat er een cameraploeg klaar voor rtl 7! Zo subtiel en anoniem mogelijk langs de camera gelopen en in het zwembad geplonsd. Op de zondag ben ik samen met mijn huisgenoten naar de cola kreek geweest. Dit is een rivier wat de kleur heeft van... jawel cola. Dit komt doordat de bladeren die in dat water vallen die kleur afgeven aan het water. Heerlijk ontspannen, zonnen en roti eten. Op stage alweer mijn tussenbeoordeling gehad, alles gaat goed en heb verder geen verbeterpunten. Wel had ik nog verbeterpunten voor de afdeling en het afdelingshoofd was erg blij met mijn feedback.

  • 13 December 2015 - 19:50

    Thecla:

    Hai Cindy.
    Was weer leuk om te lezen.
    Uiteraard hoor ik natuurlijk ook wat van Frank.
    Heeft net een foto laten zien ,met een spin op je arm.
    Kijk uit hoor.groet en veel liefs Cees en Thecla

  • 13 December 2015 - 23:38

    Milly:

    Hi Cindy,het gaat je goed.
    Leuk om weer van je te lezen.
    Liefs, Milly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Cindy

Hallo! Ik ben Cindy Beerepoot en doe de opleiding HBO-V in Alkmaar. Voor mijn minor Global Nursing mag ik 3 maanden naar Suriname (!) om daar ervaring op de te doen in het s'Lands Hospitaal, afdeling verlos/ gynaecologie. Ik ben benieuwd naar de verschillende culturen binnen Suriname en welke ervaringen mij daar te wachten staan! Per 3 november ga ik er naar toe en kom 27 januari weer terug.

Actief sinds 20 Okt. 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 3962

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 Januari 2016

Global Nursing Suriname

Landen bezocht: