Week 5 en 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Beerepoot - WaarBenJij.nu Week 5 en 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cindy Beerepoot - WaarBenJij.nu

Week 5 en 6

Blijf op de hoogte en volg Cindy

14 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Deze week gewoon weer stage gehad, een baby mogen wassen in bad heel schattig allemaal. Beetje onhandig nog maar hoe vaker ik het doe hoe beter het zal gaan;) Ik wilde nog heel graag met Laura en Sarah naar de Havana, dit is een club waar ook veel Nederlandse studentes komen en het op donderdag altijd gezellig is. Echter had ik wel de volgende dag stage.. Dus die donderdag uit stage ben ik direct gaan eten en slapen en ben er tegen 23.30 uit gekomen. Vervolgens op het terras gezeten om een cocktail te drinken en vervolgens naar de Havana. Hele gezellige avond gehad, was even wennen aan de soort muziek en het dansen. Uiteindelijk om 5 uur mijn bed in. Vervolgens ging de wekker weer om 06.00u, even doorbijten die dag;). Gelukkig een dag op de behandelkamer waar ik ongeveer 2 uur gaasjes heb gevouwen. Ik dacht op dat moment ook niet dat ik heel veel meer kon doen. In de avond uiteten geweest met medestudenten en huisgenoten bij Zus&Zo, daar mochten we met Surinaamse Rum (gratis) een cocktail maken. Die avond kregen we een berichtje dat ons huisgenootje een aanrijding had gehad met een auto, was even schrikken maar gelukkig niks ernstig. Dat weekend een trip naar Nickerie en Bigipan. Dit is een meer waar meerdere houten huisjes op staan. Daar gingen we met een bus en boottocht naar toe, samen met Laura, Sarah, Marjolein en Anouk. Flink wat drank ingeslagen, stel dat je uitdroogt in dat weekend... moet je niet hebben. Tijdens de boottocht kwamen we een soort sluis tegen, het kwam er op neer dat we zelf die boot omhoog moesten trekken. Tijdens de boottocht kon je hele mooie vogels spotten. Het toilet in het huisje was wat primitief, maar des te leuker. Je moest het toilet doorspoelen met het water uit het meer. Je moest dus eerst een emmer op een bepaalde manier in het water gooien en omhoog trekken. Daar hebben we onze hangmatten opgehangen en zijn gaan chillen en eten. In de avond op kaaimannentocht. Geen kaaiman gezien maar wel compleet lek gestoken door alle muggen. Zolang we aan het varen waren ging het prima maar zodra de kapitein stopt om te zoeken naar slangen of kaaimannen kwamen alle muggen direct op ons af. In de avond gedanst en gezongen. De volgende dag gingen we naar het modderbad, dit was een ondiep gedeelte van het meer waarbij de modder op de bodem verjongend zou werken. Helaas kon ik er niet in vanwege mijn wond op mijn been. Ik vond het wel leuk om die andere tot hun enkels in de modder te zien :D. Wilde flamingo's gezien en daarna weer naar huis toe. De volgende dag viel het stroom uit, gezellig in het donker gekookt. De huisbaas Sandy kwam gelukkig met kaarsjes zodat we wel iets zagen. De volgende dag mocht ik meelopen op de OK, veel operaties gezien waaronder 4 keizersneden. Heel erg indrukwekkend en mooi om te zien hoe de moeder reageert op het geboren worden van haar kind. Wel kon ik het verschil merken tussen de OK in Suriname of in Nederland. De deuren van de OK stonden heel vaak open en mensen bleven in en uit lopen, dit was ik in Nederland niet zo gewend en stond daar eerst wel even van te kijken. Ook ging de gynaecoloog van de ene OK door naar de volgende, bijvoorbeeld het kind was geboren en het hechten werd door de assistent gedaan zodat hij alweer door kon naar de volgend. Ik moest ook naar het toilet maar kwam er achter dat iedereen zijn eigen wc-rol heeft ;) Gelukkig kwam ik daar op tijd achter maar vond het wel opvallend. Deze dag heel veel gezien en geleerd. De volgende dag was er een overleg op stage waar al het vaste personeel naar toe moesten. Daarbij hadden Anouk en ik het overzicht over de afdeling met de stagiaires. Dit was een leerzame ochtend om dan de afdeling te coördineren. In het weekend erna voor het eerst gaan shoppen met Jennifer en Charlotte, in de meeste winkels hingen kleren die niet echt mijn smaak waren maar voor de grap toch even passen. We hebben erg gelachen omdat hier alles gecombineerd kan worden, kant, doorzichtige stof, luipaard print, neon noem het maar op. Voor het bucketfeest hadden we als dresscode neon dus konden we goed slagen. Neon oorbellen gekocht en nagellak en een jurkje had ik al. Onderweg naar het Bucket feest werden we getrakteerd op gratis Borgul met cola dus dat ging al heel snel de verkeerde kant op, was wel heel gezellig in de bus heen. Onderweg moesten er een paar plassen en deden we dit stiekem achter de bus. Echter kwam de volgende bus ook al aan en scheen met die koplampen op ons zodat we later op de avond nog werden herkend;) Het feest was op een zand strand met een rivier. Je kon daar slapen in een hangmat, eten en drinken, chillen en dansen. De volgende ochtend wilde ik op mijn buik gaan liggen in de hangmat, geen slim idee want ik viel dus uit mijn hangmat. Vervolgens gingen we weer naar huis toe en samen met Jennifer gegeten. De maandag na het weekend ben ik samen met 3 huisgenoten naar een tattooshop geweest en een tattoo laten zetten. Een palmboom op mijn enkel om mij in Nederland te herinneren om minder stressvol te leven en te genieten van het leven. Leef met de dag en wees bewust van al het mooie om je heen.

  • 01 Januari 2016 - 20:51

    Thecla:

    Hai Cindy, was helemaal vergeten,om deze verslag te lezen.
    Dat was wel een heel indrukkend moment om een keizersnee bevalling mee te maken.
    Maar ik merk wel, dat de hygiene beter is in ons landje.
    Nu lekker genieten van je vrije tijd, want je stage zit erop.
    Groet Thecla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Cindy

Hallo! Ik ben Cindy Beerepoot en doe de opleiding HBO-V in Alkmaar. Voor mijn minor Global Nursing mag ik 3 maanden naar Suriname (!) om daar ervaring op de te doen in het s'Lands Hospitaal, afdeling verlos/ gynaecologie. Ik ben benieuwd naar de verschillende culturen binnen Suriname en welke ervaringen mij daar te wachten staan! Per 3 november ga ik er naar toe en kom 27 januari weer terug.

Actief sinds 20 Okt. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 3961

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 Januari 2016

Global Nursing Suriname

Landen bezocht: